Search This Blog

Sunday, April 24, 2011

Philippe Merieu:easy reading, lots of reflection/fácil lectura, mucha reflexión.

Meirieu's collection is amazingly rich, and everything I've read so far has been great. On his book, Frankestein educator, he begins a journey through the story of this character, developing an education analysis that will make us reflect. This is an extract from his book that seem the right one to publish, due to the times we are going through: " Education is full of <calamities> because it's an unpredictable adventure in which a person is built, an adventure that  nobody can program" (Meirieu, 1998:64)
La obra de Meirieu es infinitamente rica, hasta ahora todo lo que he leído no tiene desperdicio. En su libro “Frankestein educador,” nos pasea a través de la historia de este personaje, por un análisis de la educación que nos hará reflexionar. Les dejo una cita de su libro que me pareció adecuada para los tiempos que corren: “La educación está llena de <calamidades> porque es una aventura imprevisible en la que se construye una persona, una aventura que nadie puede programar” (Meirieu, 1998:64)
El libro está disponible en pdf para descargarlo gratis, y traducido al español, alcanza con buscarlo en Google/ The book is available for free  in pdf and translated in Spanish in Google.We haven't searched but I bet you can find it in English, too!

Sitio oficial de Meirieu/ Meirieu's official website:

http://meirieu.com/

Thursday, April 21, 2011

Teaching body parts to elementary students/ Enseñando las partes del cuerpo a estudiantes de primaria

If you are teaching your kids to learn the parts of the body, you might be willing to teach the famous chant: "Head, and shoulders, knees and toes, knees and toes!" However, if you would like to work with the computers, this digital resource might be helpful. Click on the link and explore the slides. The beginning is for teachers planning, but as of page 11 it's student centered. You can move the mouse through the different body parts and they will light up in green. Also, it asks the kids to start imitating the character on what he does (kind of a digital "Simon says") It will be fun...

Si están enseñando a sus chicos una unidad sobre las partes del cuerpo, probablemente cantaran el famoso: "Head, and shoulders, knees and toes, knees and toes!" Pero si están dispuestos a trabajar con las computadoras, este recurso digital podría serles de utilidad. Hagan click en el link y exploren las diapositivas. Al comienzo está orientado para docentes, pero a partir de la página 11  aparecen las actividades para los estudiantes. Si arrastran el mouse por las distintas partes del cuerpo, se van ir prendiendo de verde, para mostrar a que parte corresponden las palabras. A su vez, les pide a los chicos que imiten al personaje en lo que va  haciendo (algo así como un “Simon dice” digital). ¡Van a ver que será divertido!

Check it out!
http://repositorio.educa.jccm.es/portal/odes/ingles/primaria_human_body/index.html

Some things that will be obsolete in education by 2020/ Algunas cosas que serán obsoletas en la educación del 2020.

Have you been wondering what things will no longer be part of the education process in the nearby future? Take a guess…Pencils? Notebooks? Or even Teachers???/ ¿Se han preguntado qué cosas ya no serán parte de los procesos de educación en el futuro próximo? Adivinen… ¿Los lápices? ¿Las gomas? ¿Los cuadernos? ¿O incluso los profesores?
Dan Elloway posted an article in which he expresses the things he thinks won’t be utilized by educators and schools by the year 2020. From the items he presented, the ones that called our attention were:  / Dan Elloway publicó un artículo en el cual cuenta que cosas cree que ya no serán de utilidad para los educadores y las escuelas en el año 2020. De todos los puntos que presentó, estos son los que  llamaron nuestra atención:
Homework/ Las tareas domiciliarias
He believes that since *blended learning is being increasing tremendously; homework will be just an extension of classroom tasks in a different and more natural way. Assignments will be assigned with deadlines, and students will be free to choose what they prefer to do in class or at home based on their own needs.
I find it fair and interesting. It seems that kids might be more motivated, since they will have a certain degree on their learning decision making process. /  El entiende que debido a que el “ blended learning” está aumentando a pasos gigantescos, las tareas domiciliarias serán tan solo una extensión de lo que ocurre en las tareas en el aula que se dará naturalmente. Se asignarán tareas con fechas de entrega, y los estudiantes serán libres de elegir cuales prefieren realizar en clase y cuales en sus casas, basándose en sus propias necesidades.
Creo que será  justo e interesante. A mi parecer, los chicos estarán más motivados debido a que tendrán cierto grado de decisión dentro de la toma de decisiones en su propio proceso de aprendizaje.
The fear of failure/ El miedo al fracaso.
Our teaching methodologies are walking towards individual learning plans and formative assessments, where the key focus is on the learning process rather than the students’ mistakes from a non-constructive critique perspective. The fear of failing to answer the correct answers will disappear eventually since students will understand the value of making mistakes as a pivotal element on their learning process. /
 Nuestras prácticas docentes están volcándose hacia planes individuales de aprendizaje y evaluaciones formativas, las cuales tienen como objetivo principal el proceso de aprendizaje, y no se focalizan en los errores de los estudiantes desde una perspectiva crítica no constructiva. El miedo a fracasar al no responder las respuestas correctas desaparecerá eventualmente, debido a que los estudiantes comprenderán  el valor de cometer errores como un elemento clave en su proceso de aprendizaje.
Paper (and text books)/ El Papel ( y los libros de texto)
According to Elloway, paper won’t disappear completely but it won’t be the no.1 work tool anymore.
Think of how much paper we would be saving if we shared most of our work online and have our students hand in their assignments digitally! Not to count other advantages such as not storing papers physically or making the possibility of losing students papers disappear! Personally, we have tried this alternative throughout these past two years and it works very well!
Según Elloway, el papel no desaparecerá del todo, pero ya no será la herramienta de trabajo número 1. ¡Piensen en cuanto papel podríamos ahorrarnos si compartiéramos la mayoría de nuestro trabajo en la web y si lográramos que nuestros estudiantes entreguen sus tareas en formato digital! Sin contar las otras ventajas tales como el no tener que guardar papeles físicamente, o eliminar de una vez por todas la posibilidad de perder los trabajos de nuestros estudiantes! Personalmente, hemos probado esta alternativa en últimos dos años y funciona muy bien!
*blended learning = traditional classroom learning and virtual learning combined= aprendizaje en el aula y aprendizaje virtual combinados.

We leave you with the article, let us know your comments!
Los dejamos con el artículo, esperamos vuestros comentarios!

http://www.itslearning.eu/10-things-that-will-be-obsolete-in-education-by-2020

Wednesday, April 20, 2011

Find or make flashcards online.../ Crea o encuentra flashcards en la web

    
 We all know the value of using flashcards when engaging the learning process of our students. It allows for reinforcement of visual and oral, combining different senses in knowledge acquisition.  
     Todos conocemos el valor de utilizar "flashcards" para lograr involucrar a nuestros alumnos en el proceso de aprendizaje. El uso de las mismas nos permite lograr un refuerzo visual y oral combinando los sentidos en la adquisición de conocimiento.  
    The website above is an excellent internet tool for you to find content already made by other teachers, or to make your own online flashcards.Read the instructional guide and you can create a link so that your students can access from home for further review/study the aimed vocabulary.
   El link anterior es un recurso excelente para encontar contenidos realizados por otros docentes, o para realizar vuestras propias tarjetas. Lean las instrucciones y podrán crear un link para que sus estudiantes accedan desde sus casas y pueden repasar y estudiar el vocabulario específico.   
My students love it and find it useful when studying. You have to register, but it's FREE! There is a huge data base of already created flashcards by other educators that you will find saves you time and energy. The dream of all teachers, right?  "Cut and Paste" relevant lessons!
    A mis estudiantes les encanta y lo hayan de utilidad para estudiar. Tienen que registrarse, pero es completamente gratis. Van a encontrar una gran cantidad de flashcards creadas por otros educadores que les van a ahorra tiempo y energía. El sueño de todo docente, no? " Copien y peguen" las lecciones que sean relevantes para uds!
 Again, create your own or use the one's already made. Be sure to mark the "add to data base" selection so that others can share any flashcards you make! Repito, creen nuevas o utilicen las que otros ya han creado. Eso si, asegurense de marcar donde dice "add to data base" para que otros puedan utilizar las flashcards que uds. realicen.
Visit/ visiten:  www.flashcardmachine.com
Enjoy!
M&V

Tuesday, April 19, 2011

Audacity in our English Learning Class/ Audacity en nuestra clase de inglés

Following up with our comments about web 2.0 tools we thought this one might be helpful...
What is Audacity? It's a tool that allows us to record our students voices. It's a free sound editing tool that you could use to keep record of your students reading skills as they improve throughout the year. This tutorial might help you...

Continuando con nuestros comentarios acerca de las herramientas 2.0, pensamos que esta podria ser de utilidad...
¿Qué es Audacity? Es una herramienta que nos permite grabar las voces de nuestros estudiantes. Es una herramienta para editar sonidos, de software libre, es decir gratis, con la cual podemos grabar las habilidades lectoras de nuestros estudiantes  y  su evolución durante el año escolar. Este video informativo puede ayudarlos...
To download it please visit: http://audacity.sourceforge.net/
 
Enjoy the tool!
M&V

Edgar Morin: Un autor interesante/ An interesting author

Morin is an interesting writer and deep thinker about education topics. He has developed the idea of "Complex thinking" and has also written a variety of books education related.
Morin es un escritor interesante y un pensador profundo acerca de la educacion. Ha desarrollado la idea de "pensamiento complejo", y ha escrito una gran variedad de libros sobre temas educativos.
Como buen escritor del siglo XXI, Morin comparte algunos de sus libros en forma gratuita en su sitio web oficial. Si les interesa el autor visiten su página web:
As a 21st century writer, Morin shares some of his books for free on his official website. If you are interested to download and get familiarized to his work please visit:
http://www.edgarmorin.org/Default.aspx?tabid=93
Los libros están  disponibles en español y se debe dejar pasar un período de 12 horas entre descarga y descarga de libros.
Books are available in Spanish and you should leave a 12 hour period between downloads.
We recommend:  " The 7 knowledges needed for the education of the future."
Les recomendamos:
Edgar Morin

Monday, April 18, 2011

Implementing a Personal Learning Environment

  Happy Easter break/ Semana de turismo/ Semana Criolla/ Semana de la vuelta ciclista!!!
Here's more food for thought during the break...
Mike and Vicky

The increasing integration of web 2.0 tools into our teaching practice is opening new doors for learning to keep on going outside the classroom. The knowledge society is taking over teaching and learning. As 21st century teachers, we need to be ready to explore new tools that will enhance lesson plans and engage students into learning.
El auge de la integración de herramientas 2.0 en nuestra práctica docente esta abriéndole las puertas al aprendizaje para continuar ocurriendo fuera del aula. La sociedad del conocimiento se está apoderando de los procesos de aprendizaje y enseñanza. Y como docentes del siglo XXI, debemos estar listos para explorar nuevas herramientas que nos ayuden a mejorar nuestra planificación y a involucrar a nuestros alumnos en su aprendizaje.
With this in mind, during this semester my students and I have been collaboratively working on a wiki. What is a wiki? It's a “website” that allows you to create content in collaboration with others. Through this tool my students shared book reports and created appealing mystery stories. They were also able to discuss each other's stories and engage on digital reading and writing. It's been a terrific experience for all of us! Some of my kids would check on the site during the weekends for reading for pleasure...homework became fun!
Con este objetivo, durante este semestre mis estudiantes y yo hemos estado trabajando colaborativamente en una wiki. ¿Qué es una wiki? Es un “sitio web” que te permite crear contenidos en colaboración con otros. A través de esta herramienta, mis estudiantes compartieron fichas de libros y crearon historias de misterio muy atrapantes. A su vez, discutieron las historias de unos y otros, y se embarcaron en la lectura y escritura digital. ¡Ha sido una experiencia buenísima para todos nosotros! Algunos de mis chicos visitaban el sitio web durante los fines de semana para leer los cuentos sólo por placer….las tareas domiciliarias pasaron a ser sinónimo de diversión!
 Please contact us if you would like a link to our wiki. Since it's a private PLE (Personal Learning Environment,) you won't be able to access unless you receive an invitation that we’ll be delighted to send to you. We will also teach you how to use it if you are interested. It’s not that complicated at all! Just need to learn the tricks we learned this semester and you’ll be ready to set off!!!
Por favor contáctense con nosotros si quieren visitar nuestro wiki. Al ser un PLE, no podrán acceder a menos que reciban una invitación nuestra, la cual enviaremos muy gustosamente. También les enseñaremos a usar la herramienta en caso de estar interesados. Ya van a ver que no es complicado. ¡Sólo se necesita saber algunos trucos que aprendimos este semestre y estarán prontos para comenzar a usarla!


If you are planning to start online learning sharing, this information might be useful for your students...
 
Strategies for Creating and Maintaining a Safe Space:


  • Use each other's names. Using a person's name when you respond to his/her postings creates a friendly online tone.
  • Read questions and conversational postings carefully to avoid unnecessary confusion.
  • Compliment your peers when they post strong responses or contribute original ideas to the conversation.
  • Ask questions. If anything is unclear or you want further information or insight on a topic, just ask. If you have a question, there are probably other members of the group who are confused and need further clarification as well.
  • Be considerate. Remember that your peers cannot see your body language or hear your tone of voice, so you need to keep your language direct and respectful.
  • Avoid slang, jargon, and sarcasm.
  • Listen to all the ideas presented. Remember there is no right or wrong in a discussion. A variety of perspectives add depth.
  • Stay open-minded.
  • Respond instead of reacting. Do not write a response if you are angry or upset. Instead, wait until you have had time to calm down and collect your thoughts.
  • Really read your peers responses. Avoid skimming. Respect the time your peers have spent articulating their thoughts by reading carefully and thoughtfully.
  • Reread your messages before sending them to ensure that your ideas are clearly communicated and supported.
  • Critique the content, not the person.
  • Do not present your personal opinions as fact. Back up your ideas with information to strengthen your statements.
  • Courteously answer all questions addressed directly to you.
  • Make "I" statements when respectfully disagreeing. Sharing an opposing opinion or idea is an important part of discussion, but it needs to be presented in constructive manner that encourages further discussion.
  • Do not use all caps when writing. It is interpreted as yelling.
  • Avoid emotional punctuation, like exclamation points, unless you are complimenting an idea shared.
Source: Catlin Tucker, English Teacher, USA